خبرآمد
دوشنبه 1 مرداد

این حادثه یک رخداد نیست؛ یادداشتی در نقد اظهارات محمدرضا تاجیک

امتیاز شما به این خبر
5/5

“تاجیک هرچند ناخودآگاه اما به درستی می‌گوید که رخداد ۱۴۰۱ اتفاق نیفتاده است. آنچه روی داده، رخداد نیست، حادثه ای است که باید ساخته شود، چیزی که معنای رخداد اصیل را عوض کند.”

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم – جعفر علیان‌نژادی دانش‌آموخته علوم سیاسی در یادداشتی نوشت: پیشتر در یادداشتی مفصل که در  شماره 29 نشریه عصراندیشه منتشر شد، معنای رخداد در دوره حاضر را مورد بررسی قرار داده‌ام. خلاصه اگر بخواهم بگویم آن بود که سرمایه‌داری، توان درک و فهم رخداد اصیل را از دست داده است.

هر آنچه روی می‌دهد، دیگر نه یک رخداد حقیقی، یک امر ساختگی و مصنوع است که نمی‌تواند به عنوان خرق عادتی نامانوس مورد اشاره قرار گیرد. از این رو هر آنچه که سرمایه‌داری علاقمند است نامش را “رخداد” بگذارد، در واقع یک رخداد نیست، حادثه‌ای است که خود می‌سازد تا در موردش بگویند. بله در سرمایه‌داری هم می‌توان، شگفتی خلق کرد.

اعتراف فوکو در سخنرانی آخر خود به اینکه انقلاب دیگر پروژه‌ای سیاسی نیست، بلکه چیزی از نوع متفاوت زیستن است، حکایت از همین عدم امکان بوجود آمدن رخداد اصیل است. در پس این اعتراف البته، هراسی نمایان است که محمدرضا تاجیک می‌خواهد، به نحوی هنرمندانه از آن عبور کند. هراس از وقوع انقلاب اصیل.

حیرت فوکویی از وقوع انقلاب اسلامی 5 سال قبلتر از این سخنرانی نشانه همین هراس نهادینه است. هراس از زیر و روشدن نظام سرمایه‌داری، در تبدیل معنای انقلاب به سبک زندگی  خود را نشان می‌دهد. به همین خاطر متفکرین نظام سرمایه‌داری و از جمله فوکو به نحو آشکار و ضمنی می‌گویند،  اساسا امکان انقلاب اصیل منتفی است، اگر  امکانی وجود داشته باشد، تغییر در  شیوه‌های زیستن است که باید به نحوی انقلابی نمایانده شود.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *